SEO PR a pozycjonowanie

so-prW ostatnim czasie coraz częściej słyszy się o zagadnieniu zwanym SEO PR. Sam niedawno opublikowałem artykuł na temat sposobów dbania o wizerunek w wynikach wyszukiwania i spotkałem się ze sporym odzewem osób zainteresowanych tematem. Stąd pomysł, aby temat rozwijać na łamach bloga.

Dziś chciałbym napisać o SEO PR od trochę innej strony. Nie jako metodzie na kreowanie wizerunku marki w wynikach wyszukiwania, ale jako sposobie na pozyskiwanie wartościowych odnośników do naszej strony. Wiadomo, że nie tylko ilość, ale również (a może przede wszystkim) jakość linków prowadzących do witryny stanowi o jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Szczególnie w świetle zmian w algorytmie Google z ostatniego roku, dużą wagę należy przykładać do odpowiedniej strategii Link Buildingu (pozyskiwania linków).

Jaki to ma związek z PR?

„Tradycyjny PR” polega przede wszystkim na publikowaniu pozytywnych informacji na temat marki w jak najbardziej wiarygodnych miejscach. W zależności od rodzaju promowanej marki, stosuje się w tym celu różne rozwiązania. Podstawą jednak jest zwykle budowanie odpowiednich relacji z dziennikarzami, blogerami, liderami opinii czy ogólnie z osobami, których głos w danym temacie może mieć znaczenie i które mają możliwość dotarcia od odpowiedniej liczby osób z przekazem na temat naszej marki. Dobre relacje z takimi osobami, wparte rzecz jasna przez wartościowy kontent, jaki jesteśmy w stanie zapewnić, umożliwiają publikację treści w maksymalnej liczbie miejsc. Z drugiej strony, pozyskiwanie linków do witryny z wartościowych miejsc … również wiąże się z budowaniem relacji z osobami, które takie odnośniki mogą umieścić oraz potrzebą wartościowego kontentu.

Widać więc, że do osiągnięciach tych na pierwszy rzut oka różnych celów (PR oraz Link Building, czy ogólniej SEO), można stosować bardzo zbliżone metody. Dla czego więc obu działań nie połączyć? Wystarczy, że dobry specjalista PR zadba o to, aby w internetowych publikacjach na temat marki pojawił się odpowiedni odnośnik do witryny. Najlepiej, aby wiedzę na temat tego jaki powinien to być link i gdzie dokładnie prowadzić, pozyskał od specjalisty SEO, który opracuje całościową strategię link buildingu dla witryny. Idealną będzie sytuacja, kiedy PR będzie ściśle współpracował z SEO, aby maksymalizować skuteczność jednego i drugiego sposobu promocji marki, optymalizując jednocześnie koszty.

Patrząc w przyszłość, trzeba pamiętać o możliwych zmianach w algorytmie wyszukiwarki. Wyobraźmy sobie, że Google potrafi powiązać informację o  produkcie  z adresem internetowym firmy (producenta, dystrybutora itp), nawet, jeżeli w tekście nie pojawił się odnośnik (niektórzy twierdzą, że Google już tak robi). Np. na blogu piszemy na temat firmy Apple i tablecie iPad, a wyszukiwarka wspomnienie o tym produkcie i firmie traktuje tak, jak obecnie umieszczenie odnośnika do witryny apple.com. Dodajmy do tego wpływ ilości facebookowych polubień, tweetnięć, czy + od Google, wtedy jeszcze wyraźniej zobaczymy, że nie da się oderwać SEO nie tylko od PR, ale też od działań w Social Media, czy ogólniej, od całej strategii widoczności marki w internecie.

Nie ma komentarzy