Optymalizacja witryny internetowej

Optymalizacja kodu źródłowego witryny internetowej to jedno z podstawowych i zarazem najważniejszych działań mających na celu podniesienie pozycji witryny internetowej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej.

Wyszukiwarka internetowa widzi stronę internetową inaczej niż człowiek. Robot indeksujący stronę czyta kompletny kod źródłowy witryny i wybiera istotne dla niego elementy. Najważniejsze dla wyszukiwarki są teksty zawarte na stronie. To między innymi dzięki nim robot sklasyfikuje daną stronę jako wartościową dla danego wyrażenia wpisywanego w wyszukiwarkę internetową.

 

Jak zaserwować wyszukiwarce tekst w odpowiedniej formie?

Uzyskuje się to właśnie dzięki optymalizacji. Jest to działanie wymagające sporej wiedzy o mechanizmach działania i indeksowania konkretnej wyszukiwarki. Kod źródłowy witryny internetowej poprawia się w taki sposób, aby zaserwować wyszukiwarce treści w sposób możliwie dla niej najczytelniejszy, ułatwiając w ten sposób odpowiednie jej zindeksowanie. Doświadczony specjalista potrafi zoptymalizować witrynę w taki sposób, aby wyszukiwarka skupiła się na konkretnych, wybranych przez niego frazach. Skutkuje to zindeksowaniem witryny na wysokich pozycjach na wybrane przez właściciela frazy, które są kluczowe dla jego działalności.

Jeśli użytkownik poszukuje informacji na temat „telewizory LCD” wyszukiwarka przedstawi mu strony, które według niej posiadają wartościowe informacje na ten temat – sklepy internetowe z telewizorami, fora z opiniami na ich temat lub inne strony o telewizorach. Aby Twoja strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania konieczne jest umieszczenie na niej unikalnych i wartościowych treści, odpowiednio zatytułowanych i opisanych.

 

 

Jaki wygląda proces optymalizacji witryny?

Osiągnięcie satysfakcjonujących rezultatów wymaga często sporej wiedzy, czasu i nierzadko inwestycji (np. w zamówienie u copywriterów odpowiednio przygotowanych tekstów). Optymalizację poprzedza wnikliwa analiza już zindeksowanych podstron. Wybierana jest kanoniczna wersja strony (z prefiksem www lub bez prefiksu) oraz stosuje się przekierowania zapobiegające duplikowaniu treści na podstronach danej domeny i innych domenach klienta. W miarę możliwości naprawia się rażące błędy w kodzie źródłowych strony, dostosowując go do obowiązujących standardów. Wdraża się przyjazne dla wyszukiwarki linki, optymalizuje linkowanie między stronami wewnątrz witryny oraz generuje się specjalne pliki pomagające wyszukiwarkom w kompletnym i prawidłowym zindeksowaniu witryny (plik robots.txt, mapa strony, htacces i inne). Ważna jest odpowiednia struktura strony: linkowanie do strony głównej, nagłówki, akapity i stopka.

Gdy optymalizacja ogólna całej witryny jest już gotowa przechodzi się do optymalizacji konkretnych podstron. Pierwszym krokiem jest przydzielenie fraz kluczowych do konkretnych podstron. Idealnym rozwiązaniem jest przydzielenie jednej frazy do jednej podstrony, ale często z powodu dużej ilości fraz lub małej ilości podstron nie da się tej zasady zastosować w praktyce. Następnie optymalizowane są meta tytuły i opisy (to właśnie Google wyświetla w swoich wynikach), nagłówki, obrazki, linki oraz przede wszystkim treść. Treść powinna być unikalna i związana z frazą przydzieloną do podstrony.

W przypadku fraz o dużej konkurencyjności lub dużej popularności podstawowe działania optymalizacyjne mogą nie być wystarczające. Należy wtedy dodać do witryny nowe, zoptymalizowane treści, często tworząc w tym celu nowe podstrony.

 optymalizacja

 

Jak szybko Google reaguje na zmiany optymalizacyjne?

Niestety polityka Google sprawia, że nie jesteśmy w stanie poznać wszystkich mechanizmów wyszukiwarki oraz przewidzieć jej zachowania. Wiedza na ten temat opiera się głównie na wieloletnim doświadczeniu i praktyce specjalistów SEO (pozycjonerów). Pierwsze, kompletne zindeksowanie przeciętnej witryny może trwać od kilku dni do nawet kilkunastu tygodni. Zależy to od wielkości witryny, ilości linków zewnętrznych prowadzących do witryny oraz jej jakości i popularności. Jeśli strona jest już zindeksowana, robot Google regularnie na nią powraca, poszukując zmian. Jeśli jakieś znajdzie, ponownie przeindeksuje stronę. W zależności od wspomnianych wyżej czynników przeindeksowanie trwa od kilku do kilkunastu dni.