Jak sprawdzić linki prowadzące do dowolnej strony?

Analiza strony konkurencji, w tym prowadzącego do niej profilu linków, jest jednym z podstawowych elementów audytu strony pod kątem SEO. Zwykle w tym celu stosuje się popularne narzędzia, takie jak MajesticSEO czy Ahrefs. Ich zadaniem jest przeszukanie Internetu, podobnie jak crawlerów wyszukiwarek, oraz zapisanie powiązań między stronami.

Centrum Google dla Webmasterów

Centrum Google dla Webmasterów

Niestety nie zawsze odnośniki pokazywane w wymienionych narzędziach to wszystkie, jakie może zobaczyć Google (z racji największej popularności tej wyszukiwarki widziane przez nią linki są najważniejsze dla analizy). Najbardziej wiarygodnym narzędziem analizy linków prowadzących do witryny jest to, które udostępnia Centrum Google dla Webmasterów. Jednak za jego pomocą możemy przeprowadzić analizę odnośników prowadzących wyłącznie do własnych, zweryfikowanych stron.

Wczoraj na blogu australijskiej agencji SEO – Dejan SEO, pojawił się bardzo ciekawy wpis, w którym autor, Dan Petrovic, przedstawił metodę, dzięki której możemy podejrzeć w Centrum Google dla Webmasterów (GWCGoogle Webmaster Center) linki prowadzące do dowolnej strony internetowej!

Jak Google traktuje zduplikowane strony?

Jak tego dokonać? Na początek małe wyjaśnienie w jaki sposób Google traktuje identyczne dokumenty (strony internetowe, dokumenty pdf itp.) w Internecie. Pisząc w sporym uproszczeniu, jeżeli wyszukiwarka trafi na dwa identyczne dokumenty, w wynikach wyszukiwania pojawi się tylko jeden, posiadający wyższy wskaźnik PageRank. Co więcej, Google będzie traktowało odnośniki prowadzące do „słabszej” strony jakby wskazywały na tę „mocniejszą”. Co za tym idzie, właściciel strony „mocniejszej” w swoim panelu GWC będzie widział odnośniki prowadzące do strony „słabszej”. To jednak nie wszystko. Najciekawsze, że jest to mechanizm symetryczny,więc właściciel strony „słabszej” również zobaczy w swoim GWC listę odnośników prowadzących do strony „mocniejszej”!

Jak więc sprawdzić linki prowadzące do dowolnej strony?

Posiadając wiedzę opisaną powyżej, możemy przeprowadzić analizę odnośników prowadzących do dowolnej strony internetowej. Aby to zrobić, wystarczy przygotować dokładną kopię badanej strony i umieścić ją w Internecie oraz zadbać o to, aby Google ją zaindeksowało. Jak podają autorzy testu, czas oczekiwania na pojawienie się listy odnośników w Centrum Google dla Webmasterów to ok. 2 tygodni. Po tym czasie powinniśmy mieć już dostęp do listy odnośników prowadzącej do badanej strony!

Jest tylko jedno „ale”…

Jednym z elementów przeprowadzania takiej „analizy” jest umieszczenie w internecie kopii badanej strony. W większości przypadków będzie to niezgodne z prawem, dlatego nie polecam nikomu takich działań. Autorzy testu wykonali go za zgodą właścicieli badanych stron. Można więc, dla celów testowych, przeprowadzić taką próbę na stronie znajomej osoby, która wyrazi na to zgodę. Nie wykluczam, że działanie opisanego mechanizmu może okazać się tylko przeoczeniem inżynierów wyszukiwarki i zostać wkrótce zablokowane. Mimo to, jego odkrycie jest nie lada ciekawostką dla osób zajmujących się pozycjonowaniem:)


Autor: , kierownik działu SEO/SEM w Go3.pl sp. z o.o.

Komentarz
  1. 6 lat ago

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>